پنج شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۷

  • آپارت

غذا، خواب، ورزش:چرا شما لزوماً به هر سه این موارد برای کسب موفقیت نیاز دارید

افراد برخوردار از سلامت جسمی و روحی عموماً مولد، خلاق و دارای ذهنی تیز هستند.
قبول کنید که همه ما به نوعی همیشه آنچنان که باید، مراقب سلامتی خودمان نیستیم. کار سخت و دشواری است، چرا که مسائل و مشکلات روزمره زندگی در این مسیر قرار می‌گیرند – خصوصاً اگر زندگی کاری مولد و به مراتب شلوغی داشته باشیم و زمانی که با انتخاب بین دو مورد کار سخت و راحتی و آسایش مواجه می‌شویم، حدس بزنید که کدام مورد اغلب برنده این کارزار می‌شود؟
اما خواه این کار موثر واقع شود یا خیر، توجه و حفظ سلامت خودمان در درجه اول قرار دارد، حتی بالاتر و با اهمیت‌تر از بایدهای روزانه، حتی مهمتر از کار و وظایف شغلی. چرا؟ چون اگر ما از سلامت بدن و روح برخوردار نباشیم، نمی‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم، خواه موفقیت در عرصه کار باشد یا در محیط خانه و زندگی.
اجازه دهید به اصول مطرح شده در ابتدای متن بپردازیم – غذا، خواب، ورزش – و اینکه چرا نمی‌توان این موارد را نادیده گرفت:

غذا
وقت ناهار است. از ساعت ۶ صبح کار کردن را آغاز کرده‌اید. وقتی دردِ گرسنگی به شما فشار می آورد، بیشترین جذابیت برای شما گزینه غذای چرب و روغنی و فوق‌العاده راحت فست فود است. به تنها چیزی که فکر نمی‌کنید و اهمیت نمی‌دهید، یک غذای سبک و کم کالری مانند سالاد است. اما آن حجم زیاد از کالری که در انواع برگرها و غذاهای سرخ کردنی وجود دارد، در واقع چه بلایی بر سر میزان بهره‌وری شما پس از ساعت ناهار می‌آورد؟
ران فرایدمن، Ron Friedman، از نویسندگان مجله کسب و کار هاروارد در نوشته‌ای حقایقی را در ارتباط با اینکه چگونه غذاهای مختلف بر میزان عملکرد کاری شما تاثیر می‌گذارند را فاش کرده است. او در نوشته‌های خود به مطالعه‌ای اشاره می‌کند که شرکت‌کنندگان در آن به مصرف مواد غذایی، حس و حال خود و رفتارهای خود در یک دوره ۱۳ روزه اشاره کرده بودند. شرکت‌کنندگانی که غذایی با میزان چربی کمتر و میوه و سبزیجات بیشتر را مصرف کرده بودند، به مراتب خوشحال‌تر، متعهد‌تر و البته خلاق‌تر از کسانی بودند که در همین دوره مشابه رژیم غذایی با چربی بالا و کالری بالا برای ناهار خود داشته‌اند.
ما بطور کلی تمایل داریم که به موضوع تغذیه نگاهی کاملاً از روی سادگی و بی‌اهمیتی داشته باشیم. آن دسته از ما که با حجم بالایی از انواع ایمیل‌ها، گزارش‌ها و حجم بالایی از کار در طی روز سر و کار دارند، غذا را به طور کلی به عنوان یک “سوخت یا منبع انرژی” در نظر می‌گیرند. با این وجود، این مقایسه قدری گمراه کننده است. همچنان که فرایدمن هم اشاره می‌کند، شما همواره می‌توانید انتظار سطح معینی از ثبات در کارها را با استفاده از سوخت و انرژی داشته باشید. از طرف دیگر، غذا، کمتر قابل پیش بینی است. چیزی که می‌خورید در واقع به شیوه‌های گوناگون بر میزان بهره‌وری شما تاثیر می‌گذارد، پس سعی کنید هوشمندانه به مصرف این مواد بپردازید.

خواب
وقتی شرایط کاری شما، شرایط سخت و دشواری باشد، ساعات زیادی را باید صرف کار خود بکنید. صبح خیلی زود به سر کار خود می‌رسید، حتی قبل از طلوع آفتاب و شب هم دیر وقت محل کار خود را ترک می‌کنید که عموماً ساعات پس از تاریکی است. در خانه، لپ تاپ خود را روشن می‌کنید تا چند کار ساده و کوچک را به اتمام برسانید. سه ساعت بعد، بطور خمیده وارد تخت خواب خود می‌شوید و پیش از بیدار شدن خورشید بیدار می‌شوید تا این روند را مجدداً تکرار کنید.
شاید این شرایط در واقع به نوعی لازمه شغلی شما باشد. حتی اگر این شرایط و وضعیت برای حفظ کار شما لازم و ضروری باشد، همچنان راه‌هایی برای اطمینان از داشتن استراحت کافی وجود دارد. اما پیش از آن باید ببینیم چرا موضوع استراحت تا این حد اهمیت دارد؟
محرومیت از خواب ارتباط مستقیمی با سطوح بالایی از استرس، فشار خون بالا و عملکرد پایین و ضعیف مغز دارد. پس طبیعی است که اگر ادعا کنیم در صورت نداشتن خواب و استراحت کافی عملکرد کلی بدن شما کاهش پیدا می‌کند.
حالا باید ببینیم چگونه یک نفر باید با بی‌خوابی مزمن مبارزه کند؟ مطمئناً ایجاد یک برنامه منظم و وفادار ماندن به آن به شدت می‌تواند در این رابطه کمک کند. اگر عموماً از داخل خانه کار می‌کنید، ساعات کاری مشخص و ثابتی را برای خود تعیین کنید و یک بازه زمانی مشخص را برای استراحت کردن و فاصله گرفتن از کار پس از ساعات کار برای خود منظور کنید. اگر حتی زمانی که از کار هم فاصله می‌گیرید، باز همچنان فکر و ذهن شما مشغول کار است، ممکن است متوجه شوید که برای مدتی پس از خوابیدن همچنان بیدار می‌مانید. سعی کنید وقتی ساعت شما شروع به زنگ می‌کند، تحت هر شرایطی بیدار شده و از تختخواب بیرون بیایید و در مقابل وسوسه بیشتر خوابیدن و خراب کردن چرخه خواب خود ایستادگی کنید.

ورزش


استرس گاهی می‌تواند بهترین‌های ما را از ما بگیرد، و چه چیزی بهتر از این است که بتوانید مشکلات (و حتی بخشی از چربی بدن خود) را با هر پرش، دو یا وزنه‌ای که در سالن ورزش بلند می‌کنید، آب کنید و از بین ببرید. برای این کار(کم کردن استرس) نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی ندارید، هر چند که در کنار آن به تناسب اندام هم دست پیدا می‌کنید. ورزش منظم افسردگی و مجموعه گسترده‌ای از موانع ذهنی را که مانع رسیدن به موفقیت می‌شوند را از شما دور می‌کند.
البته طبیعی است که خیلی بیشتر از این می‌توانیم در مورد مزایا و منافع حاصل از ورزش کردن صحبت کنیم و بنویسیم. اما مهم این است که دست به کار شویم و آن را انجام دهیم. روزانه یک بازه زمانی ۳۰ دقیقه‌ای تا یک ساعته را برای ورزش کردن در برنامه کاری خود قرار دهید. به خودتان قول ندهید که وقت ناهار یا وقتی شب رسیدم خانه ورزش می‌کنم. در ۹۰% مواقع شرایط و سختی‌های کار روزانه به ما اجازه نمی‌دهد که پس از رسیدن به خانه حتی یک انگشت خود را بلند کنیم و کاری را انجام دهیم. پس سعی کنید تا ورزش و نرمش کردن را به جنبه‌ای ثابت از موفقیت خود تبدیل کنید. این کار ساده‌ای نیست، در واقع شاید بهتر باشد بگوییم که همانند دیگر وظایف و کارهای محول شده به شما نیست، بلکه یک “باید” غیر قابل چشم پوشی است.
به یاد داشته باشید که مراقبت از خود برای داشتن موفقیت بسیار حیاتی است، چرا که به شما اجازه می‌دهد تا گامی رو به جلو بردارید، کارهای بیشتری انجام دهید و مهمتر از همه اینکه از انجام دادن آن کارها خوشحال باشید.

 

تیم ترجمه مدرسه موفقیت

Related posts