استراتژی سرمایه گذاری

استراتژی سرمایه گذاری چیست؟ – Investment Startegy

تولید بر اساس سفارش (MTO – Make To Order) یک استراتژی تولید در حوزه کسب و کار است که عموماً به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا اقدام به خرید کالاهایی بکنند که بر اساس نیازهای خاص آنها شخصی سازی شده است. استراتژی تولید بر اساس سفارش تنها زمانی اقدام به تولید محصول نهایی می‌کند که مشتری سفارش خودش را نهایی کرده باشد، در نتیجه یک بازه زمانی انتظار اضافی را برای مشتری تا تحویل گرفتن محصول ایجاد می‌کند، اما در عین حال موجب می‌شود تا فرایند شخصی سازی بصورت قابل انعطاف‌تری به نسبت خرید مستقیم از طبقات قفسه‌های خرده فروش‌ها محقق شود.

تشریح “استراتژی سرمایه گذاری”

استراتژی تولید بر اساس سفارش (MTO) مشکلات مربوط به موجودی و انبار داری بیش از حد کالا که در استراتژی سنتی تولید به منظور انبار کردن (MTS – Make To Stock) وجود داشت را حذف می‌کند. مثلا کامپیوترهای دِل (Dell) نمونه‌ یک کسب و کار است که از استراتژی تولید بر اساس سفارش استفاده می‌کند و بر اساس آن مشتریان می توانند یک کامپیوتر به طور کامل سفارشی را بصورت آنلاین سفارش دهند و آن را در طی چند هفته تحویل بگیرند.

روش های تولید سنتی منجر به تولید کالاها و انبار کردن آنها در انبار تا زمانی می‌شود که یک مشتری آنها را خریداری کند. این روش تحت عنوان تولید به منظور انبار کردن یا همان MTS معروف است. با این وجود، این سیستم مستعد ابتلا به ضایعات و منسوخ شدن یا از رده خارج شدن است. به منظور مدیریت سطح موجودی انبار و افزایش سطح سفارشی سازی، برخی از شرکت ها سیستم تولید بر اساس سفارش را اتخاذ کرده اند.

تولید بر اساس سفارش که از آن با عناوین دیگری از قبیل (BTO – Build To Order) هم یاد می‌شود، یک فرایند تولید است که در آن تولید یک قلم کالا پس از دریافت تایید سفارش مشتری آغاز می‌شود. این نوع از استراتژی تولید تحت عنوان یک عملیات زنجیره تامین از نوع کشش هم مورد اشاره قرار می‌گیرد، چرا که محصولات تنها زمانی تولید می‌شوند که یک تقاضای قطعی از طرف مشتری وجود داشته باشد. این مدل تولید بر اساس کشش عموماً توسط صنعت مونتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن تعداد مورد نیاز برای تولید از هر محصول خاص تنها یک مورد یا تعداد کمی می‌باشد. این فرایند مونتاژ شامل صنایع بسیار تخصصی از قبیل ساخت و ساز ساختمان، هواپیما و تولید کشتی، پل و . . . می‌شود. تولید بر اساس سفارش همچنین برای محصولاتی استفاده می‌شود که به شدت نیاز به پیاده شدن از روی مدل یا نمونه داشته باشند مانند سرورهای کامپیوتر، انواع اتومبیل‌ها، دوچرخه‌ها و محصولاتی که انبار کردن آنها بسیار هزینه‌بر باشد.

در تولید انواع خودرو‌ها، رویکرد تولید بر اساس سفارش یک استراتژی تولید است که بر اساس تقاضا پیش می‌رود. به این معنا که، یک محصول در پاسخ به یک سفارش نهایی اط طرف مشتری طراحی و تولید می‌شود. یک سفارش نهایی از طرف مشتری از طرف یک مشخص مشخص و شناخته شده بوده و شامل سفارش‌های وارده از طرف تولید کننده تجهیزات اصلی (OEM – Original Equipment Manufacturer)، واسطه‌ها و یا سفارش‌های عمده و سفارش‌های در نقطه فروش نمی‌شود.
مزیت اصلی سیستم تولید بر اساس سفارش توانایی عملی کردن یک سفارش با خصوصیات دقیق مورد نیاز و اعلام شده توسط مشتری است. تخفیف پیش پرداخت فروش و انبار کردن کالاهای تولید شده نیز کاهش پیدا می کند و احتمال از رده خارج شدن محصول انبار شده نیز تحت مدیریت قرار می گیرد. با این وجود، برای اینکه یک سیستم تولید بر اساس سفارش به موفقیت دست پیدا کند، باید با مدیریت حرفه‌ای و فعالانه تقاضا همراه شود. باید این موضوع در نظر گرفته شود که سیستم تولید بر اساس سفارش برای تمام محصولات مناسب نیست.

Comments are closed.