از احساسات منفی خود به عنوان سیگنالی برای حرکت استفاده کنید

0

“دیوانگی انجام دادن دوباره و دوباره یک کار یا عمل و انتظار کسب نتایج متفاوت است.” – آلبرت انیشتین

احساسات منفی سیگنال های حرکتی شما هستند

شما می توانید چگونگی و کیفیت احساسات خودتان را برای بهتر کردن زندگی خودتان استفاده
کنید. در حالیکه احساسات منفی ممکن است دردآور باشد، در عین حال می توانند بهترین
دوستان ما هم باشند. ما می توانیم از احساسات منفی برای تغییر فوری و مستقیم کیفیت
زندگی خودمان استفاده کنیم.

احساسات را به عنوان سیگنالی مبنی بر حرکت استفاده کنید

اخیرا به صحبت های تونی رابینز درباره تسلط یافتن بر احساسات خودمان گوش می دادم. او
می گفت که کلید اصلی در تسلط یافتن بر احساسات و هیجانات استفاده از آنها به عنوان یک
سیگنال حرکتی است.

هر هیجان و احساسی پیامی برای شما دارد. این پیام را با ارزش بدانید. احساسات و هیجانات
منفی نشانی از نیاز به یک تغییر است.

شاید حتی نیاز به تغییر درک و برداشت خود یا تغییر رویکرد خود داشته باشید.

درک و دریافت خود یا رفتار خود را تغییر دهید

چه می شد اگر می دانستید که اینکه چه احساس منفی در درون خود دارید، هرگز هیچ
اهمیتی ندارد و تنها در یک لحظه قادر خارج شدن از آن وضعیت هستید؟ طبق ادعای تونی رابینز
شما قادر به این کار هستید. در هر لحظه ای که احساسی منفی دارید، اولین قدم شما
شناسایی نشانه یا سیگنال حرکتی است. نشانه یا سیگنال حرکتی پیامی است که در واقع
معنای نهفته در آن احساس منفی است. قدم بعدی پس از شناسایی سیگنال حرکتی مورد
نظر، برداشتن قدمی مبنی بر تغییر درک و دریافت یا تغییر رفتار خودتان است. شما درک و
دریافت خود را با تغییر نگاه خود یا تغییر چیزی که بر روی آن تمرکز دارید، تغییر می دهید. شما
روش برخورد و رفتار خودتان را با تغییر رویکرد یا چگونگی پاسخ دادن به مسائل محیطی پیش
می‌برید.

۱۰ نوع هیجان یا احساس

طبق نظر تونی رابینز، ۱۰ طبقه مختلف از احساسات یا هیجانات برای استفاده در این تمرین
وجود دارد:

  1. ناراحت – بی صبری، اضطراب، پریشان، قدری خجالت زده
  2. ترس – نگران، دلهره، ترسیده، وحشت زده
  3. صدمه دیده – احساس از دست دادن، ضرر دیدن
  4. خشم – قدری تحریک شده، بی میل، ترسناک، کبود و تاریک، خشمگین
  5. نا امیدی – عقب مانده یا مانع شده در تعقیب چیزی
  6. دل شکسته و ناامید – ناراحت، شکست خورده
  7. متهم – احساسات پشیمانی
  8. ناکافی بودن – کمتر بودن یا بی ارزش بودن
  9. زیاد پر شدن – غرق شدن در اندیشه، ناامید یا افسرده
  10. احساس تنهایی – جدا یا منفصل

این مجموعه ای از احساسات و هیجانات منفی است که ما آنها را تبدیل به سیگنال های
حرکتی می کنیم. به جای تحت کنترل قرار گرفتن توسط این احساسات، ما از آنها به عنوان
سیگنال هایی برای حرکت کردن و اقدام کردن استفاده می کنیم. آن حرکت و اقدام یا مبنی بر
تغییر درک و برداشت خودمان یا تغییر رفتار ما می باشد.

احساسات

سیگنال های حرکتی

۱- ناراحت 

زمانی که احساس ناراحتی دارید، این احساس سیگنالی است مبنی بر تغییر
وضعیت و شرایط خودتان. چیزی که می خواهید را بطور روشن مشخص کنید، سپس قدمی برای
رسیدن به آن بردارید.

۲- ترس 

ترس نشانه ای برای آماده شدن یا آماده کردن خودمان است. خودتان را برای چیزی
آماده کنید که در حال اتفاق افتادن است. اگر چیزی فراتر از کنترل شماست، پس درک و برداشت
خود از موضوع را تغییر داده و آن را رها کنید.

۳- صدمه دیده 

صدمه دیدن نشانه ای است مبنی بر اینکه یکی از انتظارات شما برآورده نشده
یا حسی مبنی بر ضرر و زیان دارید. بررسی کنید و ببینید که آیا واقعا ضرر و زیانی مطرح است.
سپس درک و ادراک خود از شرایط را تغییر دهید و دست به تغییر شیوه ارتباط و بیان نیازهای
خودتان بزنید یا رفتار خودتان را تغییر دهید.

۴- خشم 

این نشانه ای است مبنی بر اینکه یکی از قوانین مهم موجود در زندگی شما مورد
توسط یک شخصی دیگر یا حتی خودتان نقض شده است. قوانین و چارچوب های خود را روشن‌تر
کنید یا دست به تعدیل آنها بزنید. قوانین و چارچوب های شما ممکن است با قوانین دیگران
منطبق نباشد، بنابراین اگر دست به تغییر آنها نزنید، ممکن است باقی زندگی خود را با حسی
مملوء از خشم طی کنید.

۵- ناامیدی

این سیگنال نشان از این دارد که شما در حال انجام کاری تکراری هستید و
نتیجه‌ای متفاوت را انتظار دارید. شما برای رسیدن به هدف خود باید رویکرد خودتان را تغییر دهید.

۶- دل شکسته و ناامید 

این سیگنالی است که نشان می دهد که شما نیاز به توجه به این
موضوع دارید که توقع یا نتیجه مورد نظر شما محقق نمی شود و باید انتظارات خود را تغییر دهید.
به عنوان مثال، شاید مثلا بازه زمانی مورد انتظار شما خیلی کوتاه بوده است.

۷- گناه

احساس گناه سیگنال و نشانه ای است مبنی بر اینکه شما یکی از استانداردهای
خود را زیر پا گذاشته اید. در حالت احساس گناه باقی نمانید، اما آن را انکار هم نکنید. زمانی که
اشتباهی مرتکب می شوید، آن را تصحیح کنید. زمانی که دست به تغییر گذشته می زنید، رفتار
فعلی و آینده خود را تغییر هم تغییر دهید. زمان هایی که احساس گناه می کنید را در نظر داشته
باشید، درک و ادراک خودتان را تغییر داده و آن را رها کنید.

۸- ناکافی بودن 

این احساس به این معناست که برای بهتر شدن نیاز به انجام کاری دارید. بلند
شوید و کاری کنید تا بهتر شوید یا معیارهای خود را تغییر دهید. شاید قوانین شما خیلی
سرسختانه باشد. شما لزوما نباید کامل و بی عیب و نقص باشد – فقط باید شروع به اقدام
عملی کنید، مثلا چیزی را تمرین کنید تا مهارت بهتر و بیشتری کسب کنید.

۹- زیاد پر شدن 

این سیگنال و نشانه ای است مبنی بر اینکه باید دست به ارزیابی مجدد
چیزی بزنید که در این شرایط برای شما از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است. بین چیزی که
ضرورت محسوب می شود و چیزی که تنها یک علاقه است، تفاوت قائل شوید. اولی را در لیست
کارهای خود قرار دهید و کاری در ارتباط با آن انجام دهید. برای در کنترل گرفتن رویدادها بجای
رها کردن آنها و اجازه دادن به آنها برای کنترل کردن شما کاری انجام دهید. بهترین کار خرد کردن
آنها به کارهای کوچکتر و برداشتن قدمی عملی در رابطه با آن است.

۱۰- احساس تنهایی 

این سیگنال به این معناست که ما نیاز به ارتباط داشتن با مردم داریم.
مشخص کنید که نیاز به چه نوع ارتباطی دارید: یک دوستی ساده و معمولی، کسی که با او
بخندید، کسی که به حرف دل شما گوش کند یا … . سپس دست به تغییر درک و دریافت یا
رویکرد رفتاری خودتان بزنید … .

در مجموع باید بگویم این مطالب در واقع یکی از موثرترین و عملی ترین راهنماهایی است که در
رابطه با تسلط بر احساسات و هیجانات با آن برخورد داشته ام. چیزی را که در مورد تحسین
می‌کنم این است که بجای رد کردن یا سرکوب کردن احساسات منفی خودتان، باید پذیرای آنها
باشید و از آنها برای انگیزش یک حرکت و عمل موثر در خود استفاده کنید. این در واقع راه و
روشی برای قدرت دادن به خودتان به منظور ایجاد تغییرات معنا دار در زندگی خودتان و کسب
بهترین نتیجه از هر احساس منفی به منظور اجتناب از غرق شدن در شرایط منفی خودتان
است. شما بجای رها کردن احساسات و اجازه به آنها برای کنترل کردن شما، خودتان آنها را
کنترل می کنید.

نوشتن دیدگاه